En namnteckning som bekräftar att hon efterskänker sin kolonistuga inklusive lösöre utan ersättning (en stuga som av mäklare är värderad till etthundratusen kronor). Om hon inte skriver på kommer ärendet att gå vidare till Kronofogden som i sin tur får vräka henne från stugan.
Det visade sig vara tomma hot. Enligt lagen hade inte Kronofogden någon som helst rätt att ta denna stuga. Men det var ett bra påtryckningsmedel när man ville ha en överlåtelse underskriven snabbt och enkelt.
Är det en intrig till en dålig film - maffian som tvingar till sig egendom?
Nej, tyvärr det är vårt statliga verk Trafikverket som vill få bort stugor för att göra uppställningsspår i Sävenäs.
När kvinnan förstod att det inte stämde det som Trafikverket hotat med, ville hon riva överlåtelsen hon skrivit under, då det var uppgjort på falska förespeglingar. Men detta vägrade verket.
Vi som har stugor i Sävenäs är ledsna, besvikna och chockade över trafikverkets totala avsaknad av empati och medkänsla för att vi förlorar vårt paradis.
Vår förening, Järnvägsmännens ideella koloniförening, har ett arrendekontrakt som sträcker sig nära 100 år tillbaks i tiden. Det var en "löneförmån" för järnvägsanställda en plats att odla grödor för att klara sig bättre när hushållskassan var knaper. Det var då en bit obrukbar lermark som lånades ut som trafikverket kunde ta tillbaks när de ansåg sig behöva marken.
Det var längesedan, det som en gång lånades ut var då ingenting värt. Men nu efter alla dessa år så finns det hundratals gamla vackra pionbuskar, all världens perenner, fjärilar, bin, påkostade stugor frodiga trädgårdar, fräcka personliga trädgårdar. Det finns gott om körsbär, äpplen, päron och plommonträd. Det finns mycket gemenskap och traditioner som vuxit fram i takt med att syrenbersåer formats och honungsrosor klättrat många meter.
Jag vill rekommendera en länk där alla kan gå in och titta på foton tagna i vår koloni och ställa dessa bilder i förhållande till 4-7 järnvägsspår. Är det verkligen okej att jämna allt detta till marken för att göra spår där tåg kan stå vid behov?
Det är alltså ingenting i framtidens infrastruktur som stoppas om vårt paradis får vara kvar. Det handlar om en "parkeringsplats" för tåg, nog måste det finnas en annan markbit att använda än just denna där man förstör så många människors käraste plats på jorden. Tänk om kommunen kunde erbjuda Trafikverket ett annat alternativ att ställa upp sina spår på.
Vi har ju en ordförande i kommunstyrelsen som vunnit utmärkelser för sitt engagemang och stöd för koloniområden. Förra året uttalade sig Anneli Hultén om koloniträdgårdar och kallade dem för "helig mark".
Det är Trafikverket som borde ta ett ansvar och leta efter en annan lösning men något litet stöd från kommunen vore också härligt att få, när det finns så många uttalanden om hur viktiga de gröna oaserna är. Man vill också i byggnadsnämnden se koloniområden områden som ska klara sig på solenergi och ha en välutvecklad hantering av sopor och kompost.
Enligt Anneli Hultén (S) ska det också vara möjligt för Göteborgaren att åka till sin fritidsbostad med kollektivtrafik. Allt detta uppfyller vårt koloniområde med råge. Vi har inte ens tillgång till el solenergi är det som gäller. Vi har utedass som vi sedan komposterar och använder som jordförbättring och vi ligger en hållplats bort från centralstationen med kollektivtrafiken.
Det känns inte som ett humant grönt Göteborg om man låter Trafikverket stå oemotsagda i den här frågan.
Jag vill avslutningsvis berätta att före detta banverket tidigare krävt mark tillbaka och rev då en tredjedel av stugorna. Den marken står fortfarande orörd med meterhögt ogräs och lera, utan att någon som helst insats från markägaren gjorts. Kanske skulle den marken utnyttjas i första hand istället för att nu riva fler stugor och förstöra livskvaliten för ytterligare människor.
Ewa Carlson