Lunds universitets donationskampanj "För en bättre värld" har pågått sedan januari 2014 och avslutades i samband med finalen av universitetets 350-årsjubileum igår den 28 januari.
Kampanjens finansiella mål var att samla in tre miljarder kronor, skriver universitetet på sin hemsida, och det har man lyckats med – "med råge". Men syftet har även varit att synliggöra den privata sektorns viktiga roll för universitetet.
– Särskilt glädjande är att så många privatpersoner valt att bidra med allt från mindre donationer till gåvor i miljonklassen. Det bevisar att vi lyckats i vår strävan att så ett frö till en kultur av givande, säger Pia Siljeklint, chef för Donatorrelationer, den avdelning som projektlett satsningen, i ett uttalande.
Med pengarna ska man nu genomföra extrasatsningar på bland annat forskning, utbildning, tjänster, infrastruktur och byggnader.
"Tack vare donatorer har en rad satsningar, som annars inte hade kunnat genomföras, blivit verklighet", skriver universitetet i ett pressmeddelande.
– Universiteten blir alltmer beroende av externfinansiering och fundraising som en del av det, säger Torbjörn von Schantz, rektor för Lunds universitet.
Drygt 1.700 privatpersoner och fler än 500 organisationer har valt att stödja kampanjen.