Transportstyrelsen varnar nu för att försämrade säkerhetsrutiner och undermåligt underhåll hos dessa fartyg utgör ett hot mot både besättningens liv och miljön.
– Trots att vi tyvärr har färre inspektörer och gör färre inspektioner hittar vi fler fartyg med allvarliga brister. Den här typen av fartyg har vi inte sett i våra svenska vatten tidigare, det är klart oroväckande, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
De vanligaste problemen rör livräddningsutrustning, brandskydd och sanitära förhållanden ombord. Det handlar om allt från rostiga ventilationssystem och trasiga livbåtar till mögel i livsmedelsförråd. Många av de aktuella fartygen är registrerade under så kallad bekvämlighetsflagg – en praxis där rederier väljer länder med lägre krav och sämre kontroller för att minska sina kostnader.
Transportstyrelsen kopplar utvecklingen till stigande fraktpriser och efterfrågar hårdare krav från lastägare. Myndigheten planerar också att lyfta frågan internationellt via Paris MoU för att få klarhet i om trenden gäller även inom andra EU-länder.
– Om ett sådant här fartyg hamnar i en nödsituation och vitala säkerhetssystem inte fungerar, så kan det leda till allvarliga skador på både djurlivet och miljön. Förutom att det vore farligt för besättningen ombord, säger Jonas Bjelfvenstam.
Transportstyrelsen ser ingen koppling mellan ökningen av antalet nyttjandeförbud och den så kallade ryska skuggflottan.
Antal nyttjandeförbud i Sverige
2024: 23
2023: 12
2022: 10
2021: 6
2020: 9
Antalet brister vid hamnstatskontroller i Sverige
2024: 1576
2023: 1445
2022: 1039
2021: 534
2020: 359
Antal utförda hamnstatskontroller i Sverige
2024: 419
2023: 472
2022: 517
2021: 464
2020: 243