Det är Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som nu uppmärksammar att aktörer i andra länder använder Sverige som slagträ i den egna inrikespolitiska debatten.
Sverige har blivit exemplet på hur man inte ska göra som land.
Det hela leder bland annat till att Sverigebilden i sökmotorer på nätet förändras och inte blir "balanserad", enligt MSB.
– I omvärlden finns det faktiskt flera aktörer som använder Sverige som ett dåligt exempel i flera fall av inrikespolitiska skäl. Och det i sin tur har gjort att man har förstärkt en negativ bild rörande Sverige utomlands så att om du sitter utomlands och googlar på Sverige så poppar det upp brinnande bilar och inte Pippi Långstrump istället, säger Mikael Tofvesson, ansvarig för arbetet mot påverkanskampanjer, till Ekot.
Han menar att det i vissa länder rentav pågår "långsiktiga påverkanskampanjer" med Sverige som avskräckande exempel.
Samtidigt hävdar Tofvesson att det som sker i Sverige kraftigt överdrivs utomlands och förvandlas till halvsanningar eller lögner. Han menar att "en bilbrand blir bilbränder, ett slagsmål blir upplopp". Ett märkligt påstående kan tyckas, med tanke på att antalet bilbränder i Sverige har ökat från 380 stycken 1998 till 1457 bränder 2017.
På detta sätt kan Sveriges anseende i omvärlden förändras i så hög utsträckning att det kan komma att påverka sådant som turism och politiska förhandlingar med andra länder, varnar MSB, som nu försöker vidta åtgärder för att sprida en mer positiv bild av Sverige.