Trots namnkunniga medarbetare som Lisa Bjurwald sätter nu ägarna stopp för Medievärldens verksamhet. Om ingen annan finansiär ger sig till känna innan halvårsskiftet nästa år så börjar nedläggningen, avslöjar tidningen själv.
Det är branschorganisationen Tidningsutgivarana (TU) som äger Mediavärlden och nu genomför ett omfattande sparpaket för att komma i budgetbalans 2015. TU uppger sig arbeta för en gemensam värdegrund i "fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle".
Grunden till sparkraven är bland annat att likaledes krisdrabbade tidningar får sina medlemsavgifter sänkta med en tredjedel, medan DN, DI och Sydsvenskan helt avstår från att delta från 2013. Därmed halveras TU:s budget i ett slag.
Sajten Medievärlden drivs med två och en halv tjänst, till en kostnad av 2,2 miljoner kronor. En utgift som inte finns budgeterad 2014. Nu letar man intressenter som är villiga att finansiera vidare verksamhet.
Vi hoppas att hitta någon engagerad och intresserad ny ägare som inte bara vill ta över utan också vidareutveckla sajten, säger Per Hultengård, vd för TU.
På den förhoppningsfulla frågan från Medievärldens reporter om det finns utrymme hos TU att åtminstone bära en del av kostnaden i en övergångsfas, blir det dock kalla handen:
- Det gör det inte.