Det är i en chatt med Aftonbladets läsare som chefredaktören Jan Helin svarar på frågan varför tidningen är så dyr.
"Den är för billig. 13 spänn för ett så härligt hantverk som vår printutgåva är mycket billigt jämfört med andra tidningar och tidningar i andra länder. Tänk: En kopp kaffe kan kosta 29 spänn, hur länge varar den och hur mycket smartare har den gjort dig? Jämför det med 13 spänn för Aftonbladet med Sportbladet och Nöjesbladet", skriver Jan Helin.
Hur många som skulle kunna tänka sig betala 29 kronor för en exemplar av Aftonbladet är inte känt. Känt är dock att antalet sålda Aftonbladet per dag rasade med 23 procent på bara ett år mellan november 2011 och 2012.
När Jan Helin tillträdde som chefredaktör på Aftonbladet 2008 såldes 409 900 exemplar per dag en siffra som nu mindre än hälften så stor.
Svensk tidningar får årligen mångmiljonbelopp i stöd från skattebetalarna då Sveriges regering vill ha kontroll över mediautbudet och försvåra för konkurrenter som inte vill utforma sin tidning efter Presstödsnämndens krav. Dessutom är momsen på tidningar bara sex procent.
De flesta av landets journalister stöder dock hög skatt när det drabbar andra, då majoriteten av dem enligt undersökningar antingen röstar på Miljöpartiet eller Vänsterparitet.