Förtroendet för svenska journalister är rekordlågt, endast var 25:e svensk har förtroende för journalister, och inte har förtroendet för denna föraktade yrkeskår blivit bättre av Aftonbladets chefredaktör, tillika Schibstedts VD, Jan Helins beslut att ta betalt för att ha bluffartiklar i tidningen.
Företagskoncernen Schibstedt, som bland annat äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, äger också bolaget Minimedia som arbetar med "marknadsföring". För flera tiotusentals kronor kan företag och andra kunder köpa en positiv och hyllande artikel som sedan ges plats i bland annat Aftonbladet.
Många av dessa artiklar hamnar under Sport och Spel på Aftonbladets internetsida och det enda som avslöjar att det är en betald bluffartikel är att under journalistens namn står det Minimedia.
Med rubriker så som En av de häftigaste kuponger jag sett och "Ärvde lottorad blev miljonär" ska bluffen locka läsarna till att spela på Svenska spel.
I ett säljbrev som Dagens Nyheter tog del av tidigare i år så förklarar Minimedia att reklamartiklarna framstår som en "neutral röst".
Det som fungerar väldigt bra är att man gör ett kundcase där vi intervjuar ett eller flera företag/personer som varit hos er. På detta sätt får man en neutral röst som berättar om er. (= mer trovärdigt och intressant för läsarna), skriver de.
Exakt hur stor del av Aftonbladets artiklar som är betalda bluffartiklar är oklart. Tidningens chefredaktör Jan Helin påstår likväl att deras journalistik inte är till salu.
"Det får varken i säljbrev, eller någon annanstans, råda någon tvekan om att Aftonbladet inte tar journalistiska uppdrag mot betalning", skriver Jan Helin i ett uttalande.
Under Jan Helins tid som chefredaktör på Aftonbladet har tidningen tappat ungefär var annan läsare och blev mindre än den främsta konkurrenten Expressen, som ägs av Bonnier, som också äger bland annat Dagens Nyheter och Sydsvenska Dagbladet.