Ett videoklipp som laddats upp på Youtube och som filmats av den miljöpartistiske lokalpolitikern Edward Granville-Self visar hur ett tåg skakar och kränger när det passerar tunneln genom Hallandsåsen på gränsen mellan Halland och Skåne.
Efter larmet om de skakande tågen beslutade Trafikverket att sänka hastigheten i tunnlarna från 200 till 140 kilometer i timmen. En utredning har dessutom tillsatts för att utreda varför tågen skakar så kraftigt som de gör.
– Jag tycker det är viktigt att vi inte spekulerar i orsaken innan vi fått alla delar av utredningen. Hittills har vi gjort flera mätningar som visar att spåren ligger korrekt men vi kommer att göra ytterligare mätningar för att verifiera våra tidigare resultat, säger Trafikverkets projektledare Erik Lööv i ett pressmeddelande.
Roland Pusch, adjungerad professor i geoteknik vid Luleå tekniska universitet, varnade för ett drygt år sedan för att tunnelbygget är instabilt. Bland annat lyfte han fram att den betonglining som tunnlarna utgörs av inte har något fast berg att vila emot.
– Den vilar på något som är deformerbart och har något över sig som är deformerbart, och rörelserna kommer att mångfaldigas när den tunga trafiken kommer på, sade han till Ny Teknik då.
Johan Petersson, som är projektledare för underhåll på sträckan genom Hallandsåsen, avfärdar dock tanken på att tågskakningarna skulle ha något med att sättningar i tunneln och förskjutningar av rälsen att göra.
– Nej, det här har inte alls med Roland Pusch teorier att göra, det här är ett annat fenomen, säger han till Ny Teknik.
Trafikverket uppger att skakningarna verkar vara isolerade till tågtypen SJ 3000 och säger också att skakningarna inte påverkar säkerheten för dem som reser med tågen genom Hallandsåstunneln.
– Detta påverkar inte säkerheten utan handlar till största del om att det kan kännas obehagligt och påverka resandekomforten, därför sänker vi hastigheten, säger Trafikverkets Annika Canaki, distriktschef Underhåll Syd.