Fartyget medför 20.000 ton ammoniumnitrat och har skadats vid en grundstötning, vilket satt fart på fantasin på svenska nyhetsredaktioner.
Om dieseltankarna skulle ha skadats och diesel sipprar ut i lasten så skulle den kunna explodera, vilket är problematiskt eftersom diesel-blandat ammoniumnitrat (ANFO) är nästan hälften så explosivt som TNT.
Med en last på 20 kiloton innebär det en sprängverkan på 8 kiloton TNT, eller ungefär en halv Hiroshimabomb.
Nu menar flera medier att fartyget har en koppling till Ryssland och att det gått på grund med flit i syfte att testa den svenska "beredskapen".
Aftonbladet hänvisar till ett uttalande av en dansk person som heter Jacob Kaarsbo och kallar sig "senioranalytiker".
– Det troligaste är att det här är ett led i ett hybridkrig, där man på något sätt gärna vill skrämma och se hur hur de nordiska länderna reagerar när fartyget kommer i närheten av våra kuster och kritiska installationer, säger senioranalytikern.
I själva verket används ammoniumnitrat hela tiden även inom det svenska jordbruket och transporteras kors och tvärs på fullastade lastbilar med orange skylt.
Kanske är det därför som svenska myndigheter är inte helt nappar på mediernas ryssteorier den här gången.
– Vi har inga uppgifter om att lasten skulle vara skadad eller hotad, inte heller att bränsletankarna skulle vara det, säger Mattias Lindholm, presstalesperson på Kustbevakningen, till Aftonbladet.
– Därmed är vår bedömning att lasten inte utgör något större hot än det vanligtvis gör. Ammoniumnitrat är inte i sig farligt eller explosivt. Det blir det om det utsätts för påverkan, om det reagerar med diesel eller stark hetta, inte om det transporteras på korrekt sätt.