I en vägledning som UD har skickat ut till ambassaderna beskrivs hur man ska bära sig åt för att "motarbeta desinformation och propaganda" om Sverige.
I materialet understryks enligt DN bland annat att "desinformation undergräver förtroendet för staten” och att den, ”när den riktas mot Sverige, kan skada bilden av vårt land”.
"Exempel på desinformation kan vara ’Sverige-bashing’ som används för att stärka aktörens eller desinformatörens egna, ofta inrikespolitiska, syften", skriver UD.
"Inte sällan har de högerextrema digitala nyhetstidningarna anonyma ägare och avsändare med ett gemensamt drag att de ofta har ett förakt mot de etablerade medierna och den journalistiska etiken."
Det ges också mer specifika instruktioner för hur man kan kämpa för Sverigebilden.
"Om ni beslutar att gå i svaromål på Twitter, tänk på att hålla inläggen så korta och sakliga som möjligt. Nöj er med att svara en gång och undvik att gå in i långa Twittertrådar."
Frågan om den allt mer negativa beskrivningen av Sverige aktualiserades i februari, då den brittiska tidningsjätten Daily Mail skrev flera artiklar om hur vuxna män från tredje världen systematiskt behandlas som "flyktingbarn" i Sverige.
I en delvis hemligstämplad rapport från Sveriges ambassad i London skrev ministerrådet Ulrika Funered då att Daily Mail "har inlett en regelrätt kampanj mot svensk migrationspolitik".
”Daily Mail framhåller Sverige som naivt och ett avskräckande exempel på vilka konsekvenser en liberal migrationspolitik kan ge”, står det vidare i rapporten, som bland annat skickades till Stefan Löfvens statssekreterare Hans Dahlgren.
Enligt rapporten startade ambassaden då också en kampanj för att bekämpa den negativa bild av den svenska mångkulturen som bland annat Daily Mail spred.