Flera månader mer än halverades antalet passagerare jämfört med 2019. Den största minskningen skedde i april då det totala passagerantalet minskade med 80 procent i svenska hamnar jämfört med året innan.
– Vi ser att rederier gör kraftiga förluster och många ombordanställda har varslats, korttidspermitterats eller blivit arbetslösa, säger Karin Fransson, sektionschef vid avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen, i ett pressutskick.
Sjöfartens konkurrenskraft kommer troligtvis att påverkas i framtiden i form av till exempel prishöjningar som kompensation av förluster i samband med pandemin, enligt den nya rapporten.
Däremot har inte godstrafiken på sjön påverkats i samma utsträckning som passagerartrafiken, utan har i stället haft en relativt stabil utveckling.
Som mest minskade godsvolymen i svenska hamnar med tolv procent i augusti jämfört med samma månad 2019. Andra månader till och med ökade godsvolymerna och den största ökningen på tio procent syntes i mars.
Sjömän "fast" ombord
Ett problem som pandemin förde med sig var att besättningsmän runt om i världen blev fast ombord på fartyg.
Vissa fick inte gå i land vid avmönstring och andra kunde inte resa vidare hem på grund av att hamnar och flygplatser stängdes för medborgare från andra länder. I september kunde uppskattningsvis 400.000 sjömän inte komma i land när deras kontrakt hade löpt ut.
Både stater och internationella organisationer arbetar fortfarande för att hitta lösningar på problemet.