Förra året anmäldes 157 fall av hot och våld mot bussförare i linjetrafik. År 2010 var motsvarande tal 105, visar en genomgång som tidningen Kommunalarbetaren har gjort.
Tidningen har granskat alla anmälningar till Arbetsmiljöverket om så kallade paragraf två-fall från 1 januari 2008 till och med 31 december ifjol inom linjebusstrafiken i Sverige, exempelvis busstrafiken i Stockholm. Därefter har tidningen sorterat ut de fall som handlar om hot och våld mot förare. Det handlar om ett vitt spektrum av incidenter innefattande såväl dödshot som spottloskor.
Antalet rån av busschaufförer har minskat sedan 2005 då Kommunalarbetaren gjorde en liknande undersökning. Det antas bero på att förarna inte längre hanterar kontanter.
Enligt Mats Hansson, Kommunals huvudskyddsombud på Keolis som kör bussar åt SL, ligger fallen av fysiskt våld mot förarna på ungefär samma nivå som tidigare.
Det som har ökat väldigt mycket är antalet laserattacker, säger han.
Främst rör det sig om förare som träffas av grön laser.
I värsta fall kan en direktträff slå ut ögats gula fläck och då kan man i princip få en skada som man aldrig kan arbeta mer eftersom skärpan förloras, säger Hansson.
Han känner inte till något fall med någon förare som tvingats sluta på grund av laserorsakade ögonproblem.
Det är svårt att skydda sig mot laserattacker eftersom de skyddsglasögon som finns inte skyddar mot alla former av laser.
Ska man skydda sig mot alla måste man använda sig av sådana glasögon som man använder vid solförmörkelser, säger Hansson