Glasskampanjen visar den i reklamsammanhang numera närmast klassiska kombinationen blond kvinna, svart man och blandade barn.

Sia Glass försvarar sin woke-reklam: "Extremister får gärna bojkotta oss"

Publicerad 24 april 2025 kl 10.32

Inrikes. Glassjätten Sia har hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin nya sommarkampanj som visar en afrikansk man med blond fru och blandade barn. Bilderna väcker starka reaktioner på sociala medier. Men glassföretaget står på sig, utmålar kritikerna som extremister – och förklarar att man ändå inte vill ha dem som kunder.
– De får gärna bojkotta, säger vd Stefan Carlsson om kritikerna.

Dela artikeln

Årets sommarglassbåt från Sia glass släpptes på tisdagen tillsammans med en kollektion merchandise som konsumenter kan få genom att lämna in kvitton.

Kampanjen har fått stor uppmärksamhet på sociala medier – men inte enbart för glassen.

Bilden som frontar kampanjen har mötts av protester, bland annat på plattformen X. Sia glass anklagas för att vara ”woke” och ”normalisera rasblandning”.

Men Sias vd Stefan Carlsson slår ifrån sig kritiken. Han uppger att kritikerna kommer från "extremistsidor".

– Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna, säger han till Hallands Affärer.

"Bojkotta gärna"
Företaget säger sig vilja spegla en bild av Sverige där invandrare och andra generationens invandrare utgör en självklar del av målgruppen. Och VD:n går så långt att han rent av välkomnar en bojkott.

– Alla företag får väl alltid folk från olika extremsidor som bojkottar hit och dit. Då får de gärna göra det, säger Stefan Carlsson.

Han betonar att "jämlikhet och social hållbarhet" själva "grundidén" i hela glassföretagets verksamhet.

Att lyfta fram afrikaner har blivit mycket vanligt i marknadsföringssammanhang i samband med woke-vågen. Sydsvenskan rapporterade år 2023 andelen svarta afrikaner i reklam är tre gånger större än deras verkliga andel av befolkningen i Sverige.

Bild:

© Pressbild

Stefan Carlsson, vd på Sia Glass, förklarar att han gärna ser att kritikerna bojkottar hans företag.


Vetenskap

Stor svensk studie bekräftar fördomar. Höjda bidrag får bidragstagare att skaffa fler barn istället för att skaffa ett arbete, visar en undersökning från Inspektionen för socialförsäkringen.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

All tonfisk hos matjättarna är giftig

"Eldorado" är en cocktail av bisfenol och kvicksilver.. Men samtliga märken fick underkänt när Råd och rön mätte gifthalten i burkarna.0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.