Figurerna i serien Lego Friends är smala, klädda i rosa eller lila och har alla västerländska flicknamn som Olivia, Stephanie, Mia, Emma och Andrea. De lanserades som ett försök att komplettera succéerna Star Wars och Lego City med något som skulle kunna gå hem hos flickor.
Tjejer gillar att bygga med lego, men de vill att det ska vara relevant för dem. Tjejer som inte tyckte att lego var relevant för dem tidigare verkar ha hittat den relevansen i Lego Friends, sade Lego i ett uttalande till vänstertidningen The Guardian, som attackerar bolaget för att tjäna pengar på "sexistiska" leksaker.
Att Lego har sett till att figurerna har alla möjliga hår och hudfärger räcker inte, enligt The Guardians experter. Endast det faktum att de skildrar kvinnor som ser ut som kvinnor är tillräckligt illa, hävdar man. Tidningen citerar den brittiska extremfeministiska sammanslutningen Pink Stinks som endast accepterar könsneutrala leksaker och som gjort sig kända för att attackera företagare som ger ut olika produkter för flickor och pojkar.
Pink Stinks är inte förvånade över att Lego lyckats öka sin omsättning från 1,4 till 2 miljarder danska kronor genom att tillmötesgå konsumenternas efterfrågan, men det är fel, hävdar man.
- Det överraskar oss inte att vinsterna stiger, men uppenbarligen gäller det en leksakstillverkare som inte missar några chanser att förstärka könsstereotyper i samhället, säger radikalfeministen Abi Moore som leder Pinks Stinks.
Frågan är dock om Lego kommer att bry sig om feministernas krav. Det danska exportbolaget planerar att anställa tusen nya personer bara under 2012 - en tioprocentig ökning av arbetsstyrkan - för att möta den ökade efterfrågan. Fortfarande är emellertid Lego City och Lego Star Wars företagets främsta bästsäljare, enligt The Guardian.