Matpriserna har ökat med 25 procent – på tre år

Publicerad 8 januari 2025 kl 12.58

Ekonomi. Svenskarna får gräva allt djupare i plånböckerna när de handlar mat. Sedan januari 2022 har priserna stigit med hela 25 procent, enligt en ny rapport från Matpriskollen.

Dela artikeln

Under 2024 sköt kostnaderna särskilt i höjden för choklad, oljor, kaffe och mejeriprodukter – varor som är centrala i många hushåll.

– Var multilojal och jämför butikernas priser. Det kan skilja 20 procent, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.

Enligt Matpriskollen rapport ökade priserna mest i butiker som City Gross, Ica Kvantum och Hemköp.

Särskilt mellan Ica Maxi, Stora Coop och Willys ser konkurrensen på lågprismarknaden ut att hårdna.

– Maxi jagar Willys om låga priser och man försöker i många fall matcha priserna. Prisskillnaden på jämförbara artiklar är cirka 4 procent mellan Willys och Maxi. Lidl som också erbjuder låga priser har samma prisnivå på direkt jämförbara artiklar som Willys, säger Ulf Mazur.

Matpriskollen noterar också att ekologiska produkter blivit betydligt dyrare än konventionella varor, med en prisökning på 3,6 procent under året jämfört med 2,1 procent för icke-ekologiska alternativ.

De kraftiga höjningarna på råvaror som kaffe och kakao har ännu inte fullt ut slagit igenom på butikshyllorna, men Matpriskollen varnar för att ökningar väntas fortsätta under 2025. För chokladprodukter har kakaobrist orsakad av torka i Västafrika lett till rekordpriser. Kaffepriset, drivet av dåliga skördar i Brasilien och en svag krona, är nu högre än på över 50 år.

Mejeriprodukterna är också under lupp. Arlas mjölkbönder fick en rekordhöjning på 28 procent under 2024, vilket nu börjar synas på butikshyllorna. Hög efterfrågan på fetare produkter som smör och grädde håller uppe priserna.

Inflationskaoset, som kom efter att rekordmängder av nya pengar skapats av Riksbanken under coronapandemin för att dela ut bidrag till det så kallade näringslivet, har fått allvarliga konsekvenser för svenska hushåll. En rapport från Swedbank visar att en av fem svenskar har tvingats använda sparpengar för att köpa mat, och fem procent har till och med behövt låna pengar för att klara sina matinköp.


Så dog soldaterna för "flickskolor" i Afghanistan. Svenska medier sålde in kriget – med hundratusentals döda – som ett feministprojekt.0 Plus

Vet inget om frågan, som inte alls finns på agendan. Samtidigt rapporteras om uråldriga reningsverk och tiotusentals farliga ämnen i vattnet.0 Plus

Ekonominyheter


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.