Bonniers kampanj mot yttrandefriheten på nätet har nu fått Google att uttala sig i svensk statstelevision.
I onsdagens SVT Aktuellt förklarade bolagets chefsjurist David Price att så kallat antisemitiskt material inte ska kunna få någon bra placering i söktjänstens resultat, oavsett hur populär sidan är.
– Om man söker på "judar i Sverige" ska man inte behöva se konspiratoriska, antisemitiska hatinlägg högt upp bland resultaten, sade han och påpekade att det är företagets "policy".
Ämnet har aktualiserats sedan Bonniertidningarna Expressen och DN uppmärksammat en hemsida i Googles sökresultat som listade en mängd inflytelserike judar i Sverige, däribland Bonnierfamiljen själv, vars "makt" i Sverige utpekades som ett "hot" mot landet. Den sidan har nu tagits bort från Google då den ska ha brutit mot upphovshovrätten. Innehållet har dock inte bedömts utgöra hets mot folkgrupp.
Däremot kommer Google inte automatiskt radera allt som Bonnier vill ha ner från nätet. I fall där olagligheten är tveksam vill Google ha hjälp av lokala domstolar, i detta fallet svenska, säger David Price.
Det senaste i Bonniers kampanj mot oönskad information på nätet är att få ner Adolf Hitlers tal från Youtube. "Youtube sprider Hitlers anti-judiska filmer", heter det i en artikel i Expressen.
Detta tilltag har hånats flitigt i sociala medier, inte minst på grund av att Bonniers själva säljer Hitlers tal på Adlibris – för drygt 1.800 kronor.
Bonnierägda Expressen och DN verkar vara upprörda att man kan lyssna på Adolf Hitler-tal på youtube. Bonnier själva ba: Its ok when we do it™ pic.twitter.com/1GhGXLKIAC
— Hanif Bali (@hanifbali) 15 mars 2018