I två veckor från och med idag kommer Sverigedemokraterna att ha sin annonskampanj mot tiggeri på Östermalmstorgs tunnelbanestation. Annonserna, som är skrivna på engelska, ber om ursäkt till turister för det svenska tiggarkaoset och pekar ut SD som det enda parti som vill göra något åt problemet.
Rasistiskt, hävdar en mycket lång rad vänsteraktivister på mikrobloggen Twitter.
En av dem är komikern Soran Ismail, som uppmanar sina följare att sluta betala för sig när de reser med SL, i protest mot annonserna.
"Hög tid att börja planka då", skriver han och fortsätter:
"Kan såklart inte stödja något som ökar hatet och misstänksamheten mot invandrare. Så illojal kan jag inte vara".
Ismail startar även hashtaggen #SLSpriderRasism, där många ger uttryck för liknande åsikter. Ett flertal går till attack mot SL med epitet som "vidrig" och "äcklig".
"Äckliga SL. Hög tid att börja planka! Hur kan man öht anse att en grupp MÄNNISKOR är 'skräp'?" frågar sig Aida Amoli, som arbetar för statliga SVT.
"Vidrigt av SL att tillåta denna kampanj. Vad vi faktiskt har problem med är spridningen av rasism", skriver Elin Ylvasdotter, som är ordförande för S-studenter.
"Skäms nu över att vara stockholmare, svensk, ha åkt med SL. Mår illa över vad det här landet har blivit", twittrar Anna Hjalmarsson, debattansvarig på Vision.
Många av vänsterextremisterna har också skrivit till SL för att klaga, och uppmanar andra att göra samma sak. De har dock fått som svar att företaget inte har möjlighet att välja bort politisk reklam från riksdagspartier.