Netflix med cirka 27 miljoner abonnenter runt om i världen lanserar snart sina tjänster på den svenska marknaden.
Det amerikanska företagets intåg i de svenska stugorna ses dock inte med blida ögon av alla. Bonnierägda TV4 oroar sig för att Netflix ska förbättra film- och tv-relaterade tjänster så mycket att det drabbar den svenska tv-jättens verksamhet, som hittills haft ett privat monopol på tv i det svenska luftrummet.
Den fria konkurrensen på nätet är inget som välkomnas av Bonniers maktbolag TV4, som hittills kunnat göra upp sina affärer i samsyn och samråd med svenska statens tv-organisation SVT. Nu får de båda socialliberala tv-bolagen konkurrens och TV4 går därför ut i ett utspel och varnar för att sport- och Hollywoodavtalen kan bli så dyra för att man inte längre kommer att kunna köpa in dem.
- Skandinavien och i synnerhet Sverige håller på att bli världens mest konkurrensutsatta tv-marknad. Till sist har vi inte råd, klagar TV4-chefen Casten Almqvist i Svd Näringsliv.
Netflixs affärsidé går ut på att låta kunder strömma tv-serier och filmer på spelkonsoler, datorer, mobiltelefoner och surfplattor.