Det var den första advent som Svenska kyrkan satte upp den kulturmarxistiska konstnären Elisabeth Ohlson Wallins homoerotiska målning "Paradiset" som ny altartavla i S:t Pauli kyrka i Malmö.
"Det är med stolthet och glädje som vi tar emot Paradiset i S:t Pauli kyrka. Vi behöver bilder som öppnar upp för en större inkludering och identifiering i kyrkan", skrev Svenska kyrkan i Malmö i ett pressmeddelande.
Lyckan varade dock bara i tio dagar.
Kyrkan kom nämligen på att ormen, som i tavlan representeras av en transperson, kan tolkas som ondskefull.
"Att det finns två homosexuella par i konstverket är helt okontroversiellt. Men att det finns en orm, vilket av tradition står för ondska, och att den dessutom övergår i en transperson gör att en tolkning kan bli att en transperson är ond eller djävulen. Det kan Svenska kyrkan absolut inte stå för", konstaterade Svenska kyrkan i ett nytt pressmeddelande.
Cirkusen kring tavlan har nu även fått omvärlden att reagera.
Enligt ryska RT, som gjort ett inslag om tavlan, ska flera personer ha föreslagit lösningar på problemet.
"Hur vet de ens att den identifierar sig som en orm? Den kanske identifierar sig som en åsna", föreslår en hjälpsam individ enligt den ryska tv-kanalen.
"Dumheten föddes i Sverige maskerad som progressivitet", skriver en person i kommentarsfältet.