Det är Sveriges Mediebyråer som sammanställt annonsköpen i olika medier under årets två första månader. De totala medieinvesteringarna faller och endast internet- och söksegmentet visar tillväxt. Hårdast drabbat är landsorts- och storstadspressen, som tappat 19 respektive 25 procent på ett år, rapporterar nedläggningshotade branschtidningen Medievärlden. Sammanlagt har morgonpressen i landet tappat 90 miljoner kronor i annonsintäkter bara under årets två månader.
För kvällspressen är tappet 17 procent i annonsintäkterna i print, att lägga till den kraftigt fallande förtjänsten från lösnummerförsäljning som de fallande upplagorna medfört. Bara en mindre del av det totala inkomsttappet kompenseras av ökade internetintäkter. Dessa steg med 11 procent på årsbasis och utgör tillsammans med sökrelaterad reklam till 17 procent av företagens totala inköp.
Fria Tider rapporterade tidigare under tisdagen om att tidningarnas upplagor minskat så mycket att el-priset kan komma att sänkas på grund av att el-förbrukningen på pappersverken som tillverkar tidningspapper minskat när maskiner tagits ur bruk.