Enligt Ekot rör det sig om ett hål som "ännu är sekretessbelagt". Vilken del av offentlighets- och sekretesslagen som föreskriver sekretess på varför Estonia sjönk framgår dock inte.
– Det här hålet ser mer ut att ha slitits upp när det kört in i nåt vasst eller hårt. Ungefär som Titanic slets upp av ett isberg, rapporterar Ekot med hänvisning till skeppsbyggnadexperten Olle Rutgersson.
SHK säger dock att de inte vet om hålet slitits upp på botten eller vid ytan.
Nya bilder har också publicerats på det hål som Henrik Evertsson och hans team filmade 2019. De visar att hela balkar i fartygets skelett har gått av och numera befinner sig utanför fartyget.
Stora områden av den så kallade fendern, där fartygets skrov svetsats fast i överbyggnaden, är svart och ser ut som förkolnat trä. Om skadorna inte är resultatet av dokumenterade sprängningar eller arbete med skärbrännare efter olyckan så kan det bli en ny haveriutredning, tror bedömare enligt Ekot.