Adoo Sylva, afrikanen på reklambilden, säger att han blev informerad av sin modellagentur om den negativa uppmärksamheten som reklamen fått.
– Jag gick ju in och kollade upp lite själv vad som hade hänt, och fick se en hel del. Väldigt, väldigt rasistiska kommentarer, säger han till SVT.
– Alltså egentligen innerst inne skrattade jag åt saken, för jag tänkte hallå, det är 2025 liksom, har ni inget bättre för er, väx upp.
Bemötandet övertygande emellertid inte alla.
"Det är 2025 och du ska hem", skriver en användare.
En annan tycker det är motsägelsefullt att en afrikan kommer till hit och spelar svensk familjefar i en glassreklam, trots att han knappt talar svenska.
Sias vd Stefan Carlsson berättar att både han och företaget fått mycket kritik, men att han valt den blandade familjen eftersom den "speglar hur samhället och kundgruppen ser ut".
– Jag tycker det är så extremt beklagligt, säger han.
Några kritiker har kallat företaget "woke" och hotat med att sluta köpa deras glass. Då borde de dock ha slutat långt tidigare, enligt Carlsson.
– Då har de inte följt vår marknadsföring, för det är ju så här vi har sett ut i jättemånga år, säger han.