Den omfattande coronasmittan i Sverige har nu solkat ned den så kallade Sverigebilden så mycket att Sverige riskerar omfattande och långsiktiga förluster. Det varnar Stockholms Handelskammare för.
Så sent som i morse pekade Världshälsoorganisationen, WHO, ut Sverige som ett riskland gällande covid-19 tillsammans med bland andra Armenien, Moldavien, Azerbajdzjan och Kirgizistan.
Enligt Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare, är det tveklöst så att Sverigebilden numera påverkar landet negativt och bland annat inverkar på affärer med andra länder.
Omvärldens bild av Sverige är att vi inte bryr oss om våra äldre, säger han.
Utländska bedömare har blivit "misstänksamma" mot Sverige, förklarar Hatzigeorgiou, och detta kan på längre sikt även försvåra Sveriges förmåga att locka talanger. Och redan drabbas besöksnäringen mycket hårt. Förra året drog utländska turister in 80 miljarder till Sverige bara under sommarmånaderna. Så blir det inte i år.
– Utländska turister drar i genomsnitt in 600 miljoner kronor om dagen under sommaren. Det betyder skattepengar som vi nu inte får ta del av, säger Andreas Hatzigeorgiou till Ekot.
Enligt Hatzigeorgiou måste makthavarna förhindra att den "solkiga Sverigebilden" fastnar permanent. Politiker, diplomater och näringsliv måste tillsammans arbeta för att stärka bilden av landet, betonar han.