Invandrarna klagar över att det blivit svårare att få bidrag sedan deras ansökningar behandlas utifrån samma mall som svenskars.
Vi ställer exakt samma krav på dem som kommer från Afghanistan och andra länder som på etniska svenskar, säger Johnny Lesseur vid Individ och familjeförvaltningen till tidningen Östran.
?Vi kräver att man kan styrka vilka inkomster man har och vilka utgifter som finns i hushållet. Det ska vi göra enligt regelverket. Där finns ingen skillnad beroende på var man kommer från.
I samband med att den jämlika behandlingen har införts krävs numera bland annat hyresavier och utdrag från bankkonton av invandrarna. Kalmar kommuns speciella enhet "Invandrarservice" har tidigare hanterat bidragsutbetalningarna till invandrare i början av vistelsen i Sverige. Tanken har länge varit att invandrarna skall börja behandlas efter samma måttstock som svenskar, men nu har man alltså gjort slag i saken i större skala. Invandrarservice har tidigare i vissa fall betalat ut socialbidrag i uppåt sju år. Bidragsfamiljer som kommit till Sverige utan att göra någon samhällsinsats på sju år ska ändå anses etablerade eftersom de bott här så länge, anser kommunens Jens Lesseur. Inga specialregler bör därför gälla.
Lars-Ove Angré som basat över utbetalningar till bidragsfamiljerna på Invandrarservice förklarar sin syn på hur myndigheten kontrollerat att invandrarna inte ljuger i sina bidragsansökningar:
?Vi utgår alltid från att man kan lita på folk. Det svenska rättssystemet bygger inte på att man ska anta att folk ljuger.
Lars-Ove Angré betonar också att han tror att det nog kan vara så att det är Invandrarservice som agerat rätt utifrån regelverket och socialförvaltningen som agerar fel.
Riksdagsmannen och lokalpolitikern Thoralf Alfsson (SD) i Kalmar har tidigare uttryckt viss irritation över att det varit så svårt att få ut uppgifter från Lars-Ove Angré om hur Invandrarservice använder sina pengar.