Att kunder med uppmärksamhetsbehov och attitydproblem kostar mycket pengar vet alla företagare. Men istället för att höja priserna för alla sina kunder har Ryanair valt att låta de slarviga kunderna betala för sig, vilket har gjort det möjligt för mer skötsamma individer att flyga till Spanien för 44 kronor och Estland för 34 kronor till exempel.
Den 16 augusti skrev Svenska Dagbladet om hur en brittisk kvinna vid namn Suzy McLeod fått betala motsvarande 2 500 kronor för att hon inte hade med något boardingkort till flygplatsen. Enligt avtalet med Ryanair ska biljetten skrivas ut från datorn och tas med till incheckningen, annars tillkommer en hög avgift för att personalen ska leta upp boardingkortet i datasystemet.
På torsdagen beslutade marknadsdomstolen i Madrid att Ryanairs incheckningssystem och policy för boardingkort var juridiskt godtagbart, och man gick på flygbolagets linje och förklarade att systemet sparade övriga resenärer tid och pengar. En spansk passagerare hade varken med sig boardingkort, kontanter eller fungerande kreditkort för att betala tilläggsavgiften, men krävde ändå att få följa med på planet. När Ryanair inte gick med på detta stämde konsumenten flygbolaget.
Ryanair välkomnade domstolens beslut och påminde om att man inte ska glömma att skriva ut sina boardingkort i förväg. Enligt ett pressmeddelande från flygbolaget klarar 99,98% av passagerarna att skriva ut sina boardingkort i förväg.