I samband med PISA-provet 2015, som genomfördes på dator, fick eleverna också göra ett test som mäter deras förmåga att samarbeta. Testet är uppbyggt som ett simulerat grupparbete där eleven svarar på en rad frågor. Beroende på hur eleven svarat i de olika svarsstegen kan man se hur bra de är på gemensam problemlösning. Det är resultaten från det här testet som OECD nu publicerar.
– De svenska eleverna har ett förhållandevis bra resultat men att pojkarna presterar så mycket sämre än flickorna stämmer till eftertanke. Att kunna samarbeta för att lösa problem är en viktig förmåga i dagens samhälle, förklarar Eva Lundgren, ansvarig för PISA på Skolverket, i ett uttalande.
Eleverna har också fått svara på frågor och påståenden om hur de värderar samarbete och relationer. Även här syns skillnader mellan pojkar och flickor. Flickor svarar mer positivt på påståenden om samarbete som inte i första hand ger fördelar för dem själva. Pojkar svarar mer positivt på påståenden om samarbete som leder till vinster för dem själva.
– PISA har tidigare visat på stora skillnader mellan pojkars och flickors attityder, som i vissa avseenden faktiskt är större i Sverige än i flertalet andra OECD-länder. De här resultaten visar att det finns ett behov av att skolan arbetar med pojkars samarbetsförmåga och attityder till samarbete, säger Eva Lundgren.
Det genomsnittliga resultatet för alla OECD-länder är 500 poäng. De svenska eleverna når 510 poäng.
Sverige presterar sämre än Danmark och Finland, på samma nivå som Norge och bättre än Island. Bäst i studien presterar de länder som vanligtvis presterar bäst i PISA, däribland Singapore, Hong Kong, Taiwan, Japan, Sydkorea, Finland och Kanada.
Studien visar att elever som har bra resultat i PISA:s traditionella kunskapsområden också presterar bra i testet som mäter gemensam problemlösning.
Sett över hela OECD visar PISA att elever med inhemsk bakgrund som går på skolor där eleverna har olika migrationsbakgrund och socioekonomisk bakgrund presterar bättre i gemensam problemlösning.