Kvinnan hade varit hyresgäst hos den aktuella värden i 16 år och alltid betalat hyran i tid, skriver Hem & Hyra som dock mörkar vilken bank det var som ställde till alla problem för den 72-åriga kvinnan.
När Swedbank plötsligt spärrade hennes bankkonto den 25 februari 2021 kunde hon dock inte omedelbart besöka banken för att lösa situationen, eftersom hon blivit sjuk i covid-19.
Hon kontaktade dock Pensionsmyndigheten och begärde att få sin pension och sitt bostadsbidrag via utbetalningsavi för att säkerställa att hyran skulle kunna betalas i tid. När Swedbank till sist betalade ut de innestående pengarna via utbetalningsavi den 21 maj 2021 hade hyresvärden dock redan fattat beslut om uppsägning.
Kvinnan ansåg att hon vidtagit de åtgärder som rimligen kan krävas för att fullgöra sina förpliktelser som hyresgäst, men Hyresnämnden höll inte med och kvinnan förlorade hyresrätten.
Hon överklagade sitt mål till Svea hovrätt, som nu har gett henne rätt.
"Annat har inte framkommit än att de i målet aktuella betalningsförsummelserna orsakats av att hennes bankkonto spärrats" skriver Svea hovrätt och konstaterar att hon vidtagit åtgärder för att lösa situationen och för att säkerställa att betalningsförsummelser inte upprepas.
"Det har inte heller påståtts att hyror betalats för sent efter hyresnämndens beslut. Vid dessa förhållanden [anser hovrätten] att det är oskäligt mot henne att hyresavtalet upphör", skriver Svea hovrätt.