Efter att tidigare i år ha köpt upp koncernen Mittmedia gör Bonnier nu nästa stora affär.
Lokaltidningen utkommer veckovis och har en räckvidd på cirka 550.000 läsare i print och digitalt. Den har idag 28 editioner som täcker 41 kommuner framför allt i Skåne, men finns också i Halland, Östergötland och Småland.
Syftet är att stärka Bonniers räckvidd och marknadsposition på den skånska marknaden, som mediejätten i praktiken kontrollerar efter köpet av Sydsvenskans största konkurrent Helsingborgs Dagblad för några år sedan.
– Bonnier News övergripande mål är att vara den ledande nyhetsaktören i Sverige. Vi befinner oss i en fas av stark tillväxt och har under året tagit en aktiv del av konsolideringen på svensk lokaltidningsmarknad i och med förvärvet av Mittmedia. Förvärvet av Lokaltidningen är ett naturligt steg för oss strategiskt och kommer att ytterligare stärka Bonnier News närvaro i södra Sverige, säger Anders Eriksson, VD Bonnier News och HD-Sydsvenskan, i ett pressmeddelande.