Redan förra årets undersökning visade på rejäla nedgångar och efter ytterligare ett år visar det sig att tre av tio annonskronor försvunnit jämfört med startåret 2008. Den delen av annonsmarknaden föll samtidigt som både BNP och reklammarknaden som helhet växte 2015.
– Det är i ett internationellt perspektiv unikt att kunna följa utvecklingen för just denna del av reklammarknaden - och bilden är mörk, säger Lars Truedson, föreståndare på Institutet för mediestudier, i ett pressmeddelande.
Nedgången för medier med samhällsjournalistiskt innehåll har sedan 2011 släppt sambandet med utvecklingen för konjunktur och reklammarknad i övrigt. Den är tydligt strukturell och förklaras inte minst av dagspressens förlorade reklamintäkter. Totalt har 3,5 miljarder annonskronor lämnat de journalistiska medieföretagen sedan 2008 års nivå. Andelen för denna del av marknaden har fallit från 36 procent av hela reklammarknaden 2008 till endast en fjärdedel 2015.