Affären är den första större affärsöverenskommelse som sluts mellan Iran och USA sedan atomavtalet slöts. I januari i år hävdes sanktionerna och det blev åter möjligt för företag i Västvärlden att göra affärer med den muslimska diktaturen.
När sanktionerna hävdes passade Iran på att lägga en stororder på 114 flygplan från den europeiska flygplanstillverkaren Airbus. Nu försöker Boeing också ta sig in på den nya marknaden i Mellanöstern.
Boeing har erbjudit Iran att köpa flygplan från 737, 777 och 787-serierna. Listpriset för det billigaste planet, ett 737-700, är drygt 80 miljoner dollar styck medan det dyraste, 787-10, går loss på drygt 300 miljoner. De flesta kunder får dock köpa planen till kraftigt rabatterade priser, i synnerhet amerikanska flygbolag.
– Båda sidor, Iran och Boeing, har nått en skriftlig överenskommelse om att köpa Boeingplan, kommenterar Ali Abedzadeh, chef för Irans civila luftfartsbyrå.
Iran är i stort behov av att modernisera sin flygplansflotta. Efter den islamistiska revolutionen i landet 1979 har omvärldens sanktioner successivt hårdnat och de senaste decennierna har det varit svårt för Iran att köpa såväl flygplan som reservdelar till dem som redan finns i landet.
Många av de flygplan som idag är i drift i Iran är därför föråldrade och flera iranska flygbolag har under våren skyndat sig att beställa nya flygplan från inte minst Airbus.
I och med Boeings affär med Iran hoppas amerikanska myndigheter att fler företag ska våga göra affärer med landet som fram till nyligen ansågs vara en skurkstat.