Neo kom med start i januari 2006 ut med sex nummer per år. Tidskriften har gjort sig känd för att släppa igenom viss, om än försiktig, kritik mot den svenska invandringspolitiken. Bland annat tilläts den konservativa ledarskribenten Marika Formgren vara en del av Neos redaktionsråd fram till dess att hon nyligen valde att lämna posten till följd av att hon utsatts för ett mediedrev.
Nu har tiden kommit för att ge upp och lägga ner, konstaterar Paulina Neuding på tidskriftens hemsida.
"Vi driver en påkostad, designad pappersprodukt i en digital tidsålder, och vi har gjort det på lånad tid. Magasinet Neo har hittat sina läsare och sin plats i medielandskapet, men vi har inte i tillräcklig utsträckning lyckats hitta prenumeranter och annonsörer. Till slut har kalkylen blivit ohållbar. 2015 är Neos tionde år, men det kommer att få bli tidningens sista", skriver Neuding.
Hon fortsätter:
"Alternativen, som vi har vänt och vridit på det senaste året, hade inneburit en så kraftigt nedskalad produkt att det inte skulle vara Magasinet Neo längre."