På radarbilder syns hur flight FIN798 på väg mellan Tel Aviv i Israel och den finska huvudstaden Helsingfors passerar rakt över Turkiet mellan klockan halv två och två på natten svensk tid. Flygplanet flyger över de östra utkanterna av Istanbul medan det samtidigt dundrar fram stridsvagnar på gatorna och regimen slåss mot en stor skara kuppmakare.
I huvudstaden Ankara pågår luftstrider där kuppmakarna tagit över stridshelikoptrar som de använder för att beskjuta bland annat en polisstation. Regeringssidan svarar med att skicka upp stridsplan och en av helikoptrarna skjuts ned av ett F-16-plan från regeringssidan.
SAS undviker området
Två av SAS avgångar till den turkiska kuststaden Gazipasa från Köpenhamn respektive Oslo flyger idag ned tomma för att hämta hem turister därifrån. Efter kuppförsöket i Turkiet har SAS beslutat sig för att undvika luftrummet runt i synnerhet Ankara och Istanbul. Det gäller fortfarande.
– Vi har inga flyg som går över Turkiet normalt. Däremot fattade man beslut om att inte flyga över Istanbul eller Ankara. säger flygbolagets presstalesman Karin Nyman till Fria Tider och tillägger:
– Vi flyger en annan rutt än vi i annat fall skulle ha gjort. Vi flyger över den grekiska övärlden och in den vägen istället. Det är ett beslut som står fast, vi flyger inte över Istanbul och Ankara. Det är en säkerhetsåtgärd.
Enligt Nyman har flygbolaget tagit beslutet på grund av oroligheterna på marken.
Finnair flyger över
Finnair väljer istället att flyga rakt över konfliktzonen och bekräftar att ett av deras flygplan, ett Airbus A320, flög i närheten av Istanbul natten till lördagen.
– Det flög nära men inte över Istanbul. Det passerade 60 kilometer bort på ungefär 34.000 foots höjd, säger Finnairs presstalesman Simon Barrette till Fria Tider.
– Jag tycker det är viktigt att påpeka att det inte fanns några flygrestriktioner då, och inte nu heller för den delen.
Enligt Finnair fanns det ingen anledning att lägga om rutten, trots situationen i landet.
– Piloterna har inte sagt något om att det skulle ha varit något onormalt med flygförberedelserna eller flygplaneringen, säger Barrette.
– Det indikerades inga störningar eller ytterligare riktlinjer från flygtrafikledningen under flygningen.
Litar på Turkiet
Medan SAS flyger runt för att undvika att passera oroliga områden på marken flyger de finska planen rakt över även under lördagen.
– Vi har flygningar just nu till Turkiet. Vi hade en till Antalya i morse och en som snart lyfter till Gazipasa och de använder såklart turkiskt luftrum, säger Barrette.
– Och som sagt. Vi följer luftkontrollmyndigheterna och de flyger över Turkiet för att nå sina destinationer. Det är viktigt att poängtera att det inte finns några restriktioner av luftrummet över Turkiet.
När Fria Tider frågar om det innebär att Finnair följer instruktionerna från turkiska myndigheter svarar Barrette:
– Ja och EU:s riktlinjer.
Enligt Luftfartsverket har flygsäkerhetsorganet Eurocontrol, som är en sammanslutning av Luftfartsverkets motsvarigheter i andra EU-länder, inte publicerat några restriktioner av flygtrafiken över Turkiet.
– Så är det. Men däremot har USA gått ut med flygrestriktioner mot Turkiet och de gäller fortfarande, säger Erik Wildenstam vid Luftfartsverket till Fria Tider.
Bild: Flightradar24.com/JetPhotos.net/FT Grafik. Klicka för större bild.
Inre strider särskild risk
Enligt Luftfartsverket fattar Eurocontrol inga egna beslut, utan publicerar bara det som Turkiet själva går ut med. Problemet aktualiserades i juli 2014, då 298 personer dog när ett Boeing 777 på väg mellan Nederländerna och Malaysia sköts ned över östra Ukraina.
Ukraina hade inte stängt luftrummet i östra delarna av landet, trots att rebeller härjade i området. Enligt en teori ska rebeller ha kommit över ett luftvärnssystem som de använde för att skjuta mot ukrainska stridsflygplan och använt det av misstag mot det malaysiska passagerarplanet.
Händelsen i Ukraina visade att inre oroligheter i ett land kan utgöra en särskild fara för den kommersiella flygtrafiken. Detta om rebeller tar kontroll över ett fungerande luftvärn utan att samtidigt ha tillgång till den målledningscentral som gör det möjligt att skilja fientligt flyg från egna och civila plan.
”Osannolikt, men inte omöjligt”
Fanns det då någon risk att Finnair flight 798 skulle ha gått samma öde till mötes som det malaysiska passagerarplanet över Ukraina? När Fria Tider ringer upp Carl Sjöstrand, informationschef vid luftvärnsregementet i Halmstad, understryker han att det inte går att svara på frågan utan att det hela blir väldigt spekulativt. Orsaken är bland annat att det turkiska luftvärnet är av en helt annan typ än de system som används i Sverige.
– Turkiet har amerikanska system som Patriot, och det låter spontant inte sannolikt att sådana system skulle användas vid en statskupp, säger Carl Sjöstrand.
På ett rent tekniskt och teoretiskt plan är det dock möjligt att använda ett luftvärnssystem utan att ha militärledningens godkännande. I alla fall i Sverige.
– Det finns ingen teknisk spärr hos oss, som nån datalänk som måste låsas upp från Stockholm eller liknande, men däremot blir den personal som utbildas i systemen hårt drillade i hur ordergången fungerar. Och det är inte vem som helst som kan hantera systemen, utan det krävs utbildad luftvärnspersonal som dessutom har kunskap om rätt system.
Han tror att risken är låg att kuppmakarna i Turkiet skulle ha tillgång till det luftvärnssystem som krävs för att bekämpa mål på Finnair-planets höjd.
– För mig låter det osannolikt. Det är inte omöjligt men det är osannolikt, säger Carl Sjöstrand.