I kongressvalet i USA 2010 iscensatte Facebook ett samarbete med amerikanska samhällsvetenskapliga forskare. Forskarna har nu beskrivit experimentet i en artikel i tidskriften Nature.
Experimentet gick ut på att utröna hur man kunde påverka väljare att rösta genom direktriktade annonser i Facebook.
När väljare loggade in på Facebook på valdagen fick de upp en Facebook-app med en jag-har-röstat-knapp, där de kunde se vilka vänner som hade klickat på den. Det visade sig att ju närmare vänner som hade klickat på knappen, desto större var sannolikheten att Facebook-medlemmen själv gick och röstade.
Vänner påverkar
En annan kontrollgrupp fick se bara en knapp, där inga vänner visades. Denna var inte var lika effektiv när det gällde att få folk att gå och rösta som den som också visade vänner.
Facebook-forskarna kunde på det sättet styra olika personers motivation att gå och rösta. Forskarnas slutsats blev: Det är våra nära vänner som spelar stor roll om Facebook ska få oss att agera. Människor har lätt för att följa grupptrycket på Facebook helt enkelt - också när det gäller politik.
Varnar för Facebook
Forskarna varnar för att Facebook eller andra så kallade sociala medier kan styra väljare av viss politisk tillhörighet att gå och rösta. De påstår dock att de visade appen för lika många demokrater som republikaner i detta experiment.
60 miljoner helt ovetande amerikaner ingick i experimentet. Totalt genererade experimentet 340 000 röster extra, uppskattar forskarna.