Enligt rapporter från det amerikanska näringslivet finns det stor risk att uppemot 4.300 butiker stängs under 2019 i USA och Kanada, skriver Dagens Industri.
Amerikanska Business Insider rapporterar att butiksdöden har varit ett tydligt faktum de senaste åren. Utvecklingen spås att fortsätta 2019 och mycket tyder på att den även kommer att eskalera. Varuhus kommer troligen vara överrepresenterade i den närmaste tidens butiksnedläggning, enligt sajten.
Även högmarginalsbranscher som bilbranschen kommer att ha återförsäljarenheter som drabbas. Den amerikanska tekniknyhetssajten The Verge skildrade exempelvis i februari 2019 bilproducenten Tesla, som meddelat att de under de närmaste månaderna kommer avveckla merparten av sina återförsäljande bilhallar och göra sin bilförsäljning mer eller mindre nätbaserad.
Enligt Dagens Industri finns det flera bedömare, däribland det amerikanska investeringsföretaget Cowen, som vill påstå att detta bara är början på en stor nedläggning inom butiks- och återförsäljarsektorn.
Det är högst sannolikt att den tilltagande nätförsäljningen är huvudorsaken till detta och en liknande utveckling sker i Sverige. I ett TV4-repportage i lördags noterade Svensk Handel att var tredje krona om 15 år kan komma att spenderas via nätet. Därpå framhöll inslaget att 5.000 butiker redan stängt de senaste fem åren i Sverige och att dessa troligtvis aldrig kommer komma tillbaka.
Karin Johansson, vd för Svensk Handel, poängterar i TV4 att trycket ifrån utländsk näthandel är stort.
– Handeln är idag en internationellt konkurrensutsatt bransch, på ett sätt som den inte har varit förut.