Dagens Media och Medievärlden, som Bonnier nu får kontroll över, är branschmedier som framförallt bevakar vad som händer inom medier och marknadsföring.
Bonnier Business Media, BBM, äger redan Resumé som delvis bevakar samma nischer, med en tyngdpunkt på marknad, reklam och kommunikation.
– Vi är väldigt glada för att vi nu kan komplettera Resumés ledande erbjudande mot sina läsare och kunder med Dagens Medias och Medievärldens högkvalitativa redaktionella produkter. Det finns klara synergier vilket ger oss möjligheten att ge våra läsare och kunder ännu djupare och vassare produkter och tjänster, säger Mikael Nestius, vd för Bonnier Business Media, i ett pressutskick.
Förvärvet ska enligt pressmeddelandet "ses som en del av Bonnier Business Medias strategi att utveckla nischade branschmedier i syfte att öka affärsnyttan och branschnyttan i de branscher där BBM är verksamt".
De anställda som idag finns i Dagens Media Sverige AB följer med till BBM, övriga anställda inom Alma Talent som arbetat med Dagens Media stannar kvar hos Alma. Fredrik Svedjetun idag chefredaktör på Resumé föreslås även bli chefredaktör och ansvarig utgivare för Dagens Media.
– Vi är övertygade att Dagens Media kommer att utvecklas ännu bättre hos Bonnier Business Media. Det är naturligt att det sker en konsolidering även i denna bransch. För oss innebär det att vi kan fokusera på Almas kärnområden, teknik-, juridik- och affärsjournalistik säger Ulf Magnusson, vd för Alma Talent i Sverige.