Enligt den ansedda finansorienterade tidningen har allvarliga brister upptäckts i verktygen sammanlagt fyra gånger sedan september. Det kanske mest allvarliga fel som avslöjats är att mätverktygen redovisat ett för stort antal visningar av videoreklam.
Facebooks andel av den internetbaserade annonsmarknaden har exploderat på senare år. Facebook och Googles moderbolag Alphabet Inc har idag tillsammans 68 procent av den amerikanska marknaden.
En stor anledning till det är att de båda företagen kan erbjuda sina kunder detaljerade verktyg för att mäta och följa upp sina annonskampanjer. När brister och felaktigheter upptäcks i de verktygen tror Rob Norman på GroupM, ett företag som arbetar med internetannonsering, att kunderna kommer vända Facebook ryggen.
– Folk kommer ta ett steg tillbaka och tänka en extra gång om Facebook finns med i deras marknadsföringsportfölj, säger han.
Flera stora företag uppges redan ha inlett en översyn av hur de spenderar sina reklampengar.
Norman talar om en "smekmånadsfas" som nu är över. Samtidigt höjs krav på att utomstående aktörer släpps in och ges möjlighet att övervaka Facebooks mätverktyg så att kunderna vet att de verkligen får vad de betalar för.