Enligt nyhetsbrevet Indikat Media erbjuder Sveriges dagstidningar sina annonsörer över sju miljoner lästillfällen per dag och reklameffekterna är fortsatt höga. Ändå minskar intäkterna snabbt. Thomas Weigle, strategichef på Carat, Sveriges största annonsmäklare, säger att annonsörerna överger dagspressen i ännu snabbare takt än läsarna. Svarta rubriker om tidningsdöden bidrar till nedgången. Samtidigt åtnjuter dagspressen ett stort förtroende som annonsmedium.
– Bland de som fortfarande konsumerar dagspress ser vi ingen större skillnad vad gäller reklameffekt vare sig i landsortstidningar, storstadsmorgontidningar och tryckta kvällstidningar, säger Weigle till Indikat Media. Av detta skäl känner annonsörerna "fortfarande" ett högt förtroende för dagspressen. Dagspressens problem är istället dess minskande räckvidd i kombination med dess prissättning. Konkurrensen kommer framför allt från mobila mediekanaler, där annonsörerna med teknikens hjälp får fler redskap för att följa effekterna av sin investering.
Kvällstidningarna drabbas värst
Dagspressens annonsintäkter sjunker i år med cirka 20 procent samtidigt som läsandet ”bara” minskar med 6 procent. Men inom de olika delarna av dagspressen är bilden allt annat än enhetlig. Medan morgontidningarna och landsortspressen klarar sig hyggligt konstaterar Mediebyråbarometern 2015 att medieköpen i kvällspress under september månad minskat med hela 36 procent på årsbasis.