Eyeo har tidigare krävt upp emot 30 procent av intäkterna från de annonsörer som stoppas av Adblock Plus i utbyte mot att släppa igenom deras annonser. Villkoret är att annonserna uppfyller vissa villkor och anses vara användarvänliga.
Stora företag som Google och konkurrenten Criteo har gått med på affärsmodellen och betalar stora belopp till Eyeo för att deras annonser ska visas, trots att Adblock installerats. Det avslöjades av Financial Times förra året och bekräftades av Eyeo senare samma år.
När den tyska mediekoncernen Axel Springer, som bland annat står bakom Business Insider, Bild och Die Welt, ställdes inför samma ultimatum gick de istället till domstol. Och nu har mediekoncernen fått rätt. En domstol i Köln har slagit fast att affärsmodellen inte är laglig, skriver Business Insider. I framtiden måste därför Adblock Plus släppa igenom alla annonsörer som uppfyller grundkraven gratis. Åtminstone i Tyskland.
Eyeo har i tysk media anklagats för att syssla med "utpressning" och för att vara ett "maffialiknande" annonsnätverk. Det är anklagelser som tillbakavisas av företaget. Istället påpekar man att det finns andra liknande tjänster på marknaden och att internetanvändare själva väljer om de vill installera Adblock Plus eller något annat program.
I ett pressmeddelande betraktar Eyeo domen, som föll förra veckan, som en delseger. De menar att den tyska medieindustrin inte är ute efter affärsmodellen utan vill stoppa tilläggsprogram som blockerar annonser.
I dagsläget använder mer än en fjärdedel av de tyska internetanvändarna någon form av annonsblockerare när de surfar. I Sverige är andelen ungefär lika hög. I Polen och Grekland är andelen högst, 35 respektive 37 procent, enligt en rapport från Page Fair.