Det är en känslig fråga, som alltid när det gäller unga människor som dör under oklara omständigheter. Ändå måste vissa frågor ställas och ett och annat frågetecken rätas ut.
110 centimeter räcke. Det är så mycket som ska skydda en passagerare från den säkra död som det iskalla vattnet omkring passagerarfärjorna på Östersjön utgör. Och det anser Transportstyrelsen vara fullt tillräckligt, även efter dödsolyckan på Birka Paradise för en vecka sedan då en ung kvinna föll överbord ute på Ålands hav.
Samtidigt medger Jörgen Zachau på Transportstyrelsen i ett e-brev till Fria Tider att det finns en "teoretisk" möjlighet att människor påverkade av alkohol och kraftig sjögång försöker spy över räcket, och i samband med det faller överbord. "Det beror på flera saker, t.ex. hur lång man är, om det rullar mycket, osv. Men, rent teoretiskt kan man kanske inte utesluta det", skriver han. Zachau uppger på samma gång att det är relativt vanligt att de passagerare som väljer att avsluta sina liv gör så genom att hoppa överbord.
Men trots detta tänker myndigheten inte skärpa regelverket eller se över säkerheten för att göra det svårare att medvetet, eller av misstag, kunna ta sig över räckena. Till sitt försvar förklarar myndigheten för Fria Tider att säkerhetsmarginalerna för lastfartyg är lägre. "Som jämförelse kan noteras att på lastfartyg är lägsta höjd 1 meter", skriver Zachau.
Den sexsidiga rapport från olyckan som Fria Tider fått ta del av konstaterar torrt att den unga kvinnan observerats av en övervakningskamera i receptionen då hon kommit upp ifrån däck 4 för att vika av mot SB båtdäck klockan 04:12 på natten. Det var sista gången hon observerades och polisen lade nästan omgående ned ärendet för att rubricera händelsen som en "olycka", utan att egentligen veta vad som hänt eller varför.
Haverikommissionen har heller inga synpunkter på utredningen. "Haverikommissionen har fått in en anmälan om händelsen men beslutat att inte utreda den närmare", skriver man i en kommentar till Fria Tider. Haverikommissionen skriver även att "räckena på finlandsfärjor är så utformade att man normalt inte kan falla över dem av misstag".
Artikeln uppdaterades 4 december