Andelen ungdomar i Sverige som ser sig själva som feminister har rasat från 32 procent till 18 procent på bara fyra år.
År 2020 identifierade sig 21 procent av de unga som som miljövän – nu har siffran sjunkit till 13 procent.
Samtidigt har andelen som vill uppfattas som "öppen/tolerant" minskat drastiskt från 43 procent till 29 procent på tio år.
Sammantaget målar Ungdomsbarometerns rapport upp en bild av en generation som blixtsnabbt rör sig mot en mer konservativ och pragmatisk världsbild, där traditionella relationer och ekonomisk trygghet prioriteras framför aktivism och politiska identiteter.
Nio av tio unga anser att en relation ska leda till livslång samlevnad, en ökning med 14 procentenheter på bara tre år. Andelen unga män som vill betala för första dejten har stigit från 43 procent till 55 procent på sju år. Samtidigt vill 65 procent av de unga männen vara den som friar, en ökning från 52 procent 2017, och 74 procent av de unga kvinnorna vill att det är deras partner som gör det.
– Unga visar en längtan efter stabila och långsiktiga relationer, vilket kan ses som en motreaktion på den ökande osäkerheten i samhället. Det traditionella synsättet på könsroller inom dejting blir mer framträdande, där förväntningarna på både män och kvinnor formas av mer konservativa ideal, säger Jessica Åkerström, analyschef på Ungdomsbarometern, i ett uttalande.
Enligt Ungdomsbarometern är ungdomarna fortfarande engagerade, men man ser en förflyttning från idealism till en mer skeptisk hållning.
– Fokus ligger mer på den egna framtiden och mindre på att definiera sig genom politiska identiteter. Parallellt ser vi att många unga söker stabilitet och uttrycker mer traditionella värderingar inom flera områden, säger Ulrik Hoffman, vd för Ungdomsbarometern.
Denna utveckling går hand i hand med en ökad ekonomisk pragmatism. Minskad arbetslöshet är nu en av de viktigaste samhällsfrågorna för unga, och en av tre anser att det är avgörande. Dessutom uppger 44 procent att deras privatekonomi är en stor källa till oro, en tydlig ökning från föregående år.
Intresset för att tjäna pengar och bli ekonomiskt framgångsrik har också vuxit markant. Bland de mest populära karriärvalen toppar nu entreprenör och chef.
– Unga har en stark drivkraft att säkra sin ekonomiska framtid, och vi ser en växande stress kopplad till privatekonomi och jobbutsikter. Detta är drivet av hög ungdomsarbetslöshet och stigande priser men också sociala medier där den konstanta exponeringen för andras framgångssagor och extravaganta livsstil skapar en press att lyckas snabbt, säger Ulrik Hoffman.
Trots en alltmer pessimistisk syn på samhällets framtid – endast 25 procent av de unga ser positivt på utvecklingen – är optimismen hög när det kommer till den egna framtiden. Hela 76 procent tror att deras eget liv kommer att bli bra.
Samtidigt visar rapporten att intresset för festande, att träffa nya människor och sex fortsätter att minska bland de unga. Reslusten har dock gjort comeback efter pandemin, och allt fler unga ser resor som en viktig del av sina livsplaner.