Medan den svenska broschyren liknas vid en förberedelse för en "kärnvapen-apokalyps" så är den finska mer avslappnad.

Svensk krigshysteri skapar världsrubriker

Publicerad 21 november 2024 kl 09.03

Inrikes. Det alarmistiska tonläget och dramatiska bildsättningen i den nya svenska broschyren "Om krisen eller kriget kommer" uppmärksammas nu av en rad internationella medier. Samtidigt görs jämförelser med den betydligt mer nedtonade finska motsvarigheten.

Dela artikeln

MSB:s broschyr "Om krisen eller kriget kommer", som nu börjar skickas ut till över fem miljoner svenska hushåll, har fångat stora internationella mediers intresse.

Tidningar som brittiska Daily Mail och nederländska HLN kopplar broschyren till det globala säkerhetsläget och den upptrappade retoriken från Kreml.

Broschyren, som innehåller råd om hur svenska hushåll ska förbereda sig inför kriser och krig, har skapat rubriker som denna i Daily Mail:

"Sverige säger till sina medborgare att förbereda sig på KRIG: Fem miljoner hushåll får broschyrer om hur man gör sitt hem redo för kärnvapen-apokalyps... samtidigt som Biden anklagas för att försöka starta tredje världskriget"

Carl-Oskar Bohlin (M), minister för civilt försvar, understryker att broschyren är ett resultat av ett försämrat säkerhetsläge och Sveriges inträde i Nato, men att den inte har koppling till specifika, aktuella händelser.

– Naturligtvis sker ändringarna i broschyren mot bakgrund av det försämrade säkerhetsläget, men man ska inte koppla ihop det med dagsaktuella händelser, säger Bohlin till Expressen.

Skillnaden mellan den svenska broschyren och den motsvarighet som tagits fram i Finland uppmärksammas också. Den finska guiden är mer inriktad på allmän krisberedskap och finns endast digitalt. Eriikka Koistinen, kommunikatör på finska inrikesdepartementet, uppger att deras budskap är mindre krigsfokuserat.

– Hos oss fokuserar vi mer på att beredskap är en viktig medborgarfärdighet i dagens världsläge. Krig är förstås det yttersta scenariot, men vi lägger stor vikt vid andra potentiella kriser och extrema väderhändelser, säger Koistinen till Aftonbladet.

Forskaren Charly Salonius-Pasternak vid Utrikespolitiska institutet i Finland förklarar skillnaderna med olika traditioner och förutsättningar. I Finland är beredskap ett integrerat samhällstänk, vilket gör att medborgarna redan är vana vid förberedelser.

– Det har i alla fall funnits en tanke om att man ska vara förberedd. Men man har inte behövt understryka för finnarna att det också kan gälla krig, säger Salonius-Pasternak till Aftonbladet.

I Sverige efterfrågas däremot ökad hemberedskap och försvarsvilja, vilket förklarar det starkare tonläget i kommunikationen, menar medieforskaren Mats Eriksson. Han lyfter fram vikten av att balansera budskapet för att engagera utan att skapa onödig oro.

Carl-Oskar Bohlin fick på onsdagen kommentera broschyren i CNN:


Ekonominyheter


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.