Donald Trump tillkännagav i maj i år att importen av personbilar och bildelar utgör ett säkerhetshot för USA. Han menar att det är viktigt för landets militära förmåga att man har en tillräckligt stor inhemsk produktion.
USA:s handelsmyndighet har fått i uppdrag att förhandla med EU och Japan för att komma fram till en lösning. President Trump har aviserat att USA kommer att införa tilläggstullar på 25 procentenheter utöver nuvarande tullar om man inte kan komma överens med EU och Japan om att minska USA:s motorfordonsimport på annat sätt. Myndigheten ska återrapportera hur förhandlingarna har gått senast i mitten av november.
Enligt en analys från Kommerskollegium kommer den svenska bilindustrin att drabbas hårt om USA väljer att införa extratullar på bilar och bildelar.
– Svensk bilexport till USA skulle vara 36 procent lägre och den totala svenska bilexporten 2,7 procent lägre än idag om USA inför tilläggstullarna. Även de andra länderna i studien kommer att drabbas i varierande omfattning. Till exempel skulle fordonsexporten från Tyskland och Japan också vara omkring 35 procent lägre med USA:s tilläggstullar, säger Petter Stålenheim vid Kommerskollegium i ett uttalande.
Enligt Stålenheim kommer inte USA att vinna ekonomiskt på att höja tullarna utan istället bli det land som kommer att drabbas hårdast totalt sett.
– För ekonomin i stort är effekterna visserligen små för alla de berörda länderna men i den mån man kan se effekter är de större för USA:s BNP än för de övriga. Totalt så skulle USA:s import av motorfordon bara minska marginellt, med mindre än 1 procent. Importen skulle istället omfördelas så att USA:s grannländer, Kanada och Mexiko, står för en större andel.