Tidigare har SJ:s transporter av illegala invandrare över gränsen mellan Danmark och Sverige ifrågasatts av många som menar att SJ sysslar med storskalig människosmuggling när de kör runt invandrarna i Norden utan vare sig ID- eller biljettkontroller.
Nu anklagas SJ för att bryta mot reglerna i sin egen bolagsordning, efter att företaget internt gått ut med en uppmaning till de anställda om att se mellan fingrarna med om de illegala invandrarna har köpt biljetter eller ej.
"Under rådande omständigheter är SJs ståndpunkt att vi hellre ska fria än fälla. Människor på flykt tillåts resa med våra tåg så långt det bara är möjligt, även om de till exempel har fel biljett eller saknar ID-handling", skrev SJ:s direktör för trafik och service Madeleine Raukas i det interna meddelandet.
Men att på det sättet besluta om att använda det statligt ägda bolagets resurser för transport av illegala kan bryta mot aktiebolagslagen, det säger Ilan Sadé, tidigare centerpartistisk politiker, som numera är verksam som affärsjurist.
Anledningen är att SJ:s bolagsordning tydligt anger att verksamheten ska vara vinstdrivande och att det där inte finns några undantag som säger att man kan använda företagets resurser till exempelvis vänsterpolitiskt inspirerade människosmugglingsprojekt.
– SJ är ett statligt ägt aktiebolag, men aktiebolagslagen och bokföringsreglerna är desamma, oavsett om ett bolag ägs av det allmänna eller privat, förklarar den 37-årige juristen för Nyheter Idag.
– Om svenska myndigheter eller frivilligorganisationer väljer att bekosta tågbiljetter åt folk, är det en sak. Men att ett aktiebolag med krav på vinst och korrekt redovisning av sina kostnader väljer att inte ta betalt för sina tjänster i något slags välgörenhetssyfte kan vara problematiskt, fortsätter han senare.
Madeleine Raukas har inte velat kommentera sitt PM och påståendet om att agerandet kan strida mot aktiebolagslagen.