Ett mycket stort antal internationella storföretag – särskilt sådana med bas i USA – har visat sitt villkorslösa stöd för BLM-rörelsen i samband med sommarens rasupplopp i USA.
Men på andra håll tycker man uppenbarligen att det kommersiella smörandet för extremvänstern har gått för långt.
Red Bull, som har sitt högkvarter i Österrike, har nu valt att göra sig av med Stefan Kozak och Amy Taylor, chef respektive marknadschef för företagets nordamerikanska avdelning. Samtidigt avvecklas bolagets globala avdelning för "kulturell marknadsföring".
Energidrycksjätten ger ingen officiell förklaring till beslutet, som meddelades i ett internt pm förra veckan, skriver Wall Street Journal.
Bakgrunden uppges dock vara att cheferna har använt sina positioner för att agera vänsteraktivister och i Red Bulls namn främja "mångfald" och "antirasism". De har också visat stöd för BLM-rörelsen – något som de österrikiska ägarna inte sett på med blida ögon.
Enligt Wall Street Journal varnar nu anställda i USA för att beslutet att dumpa de politiskt korrekta cheferna kan vara ett tecken på att Red Bull rör sig i en "rasistisk" riktning.
Red Bulls österrikiska grundare och vd, miljardären Dietrich Mateschitz som också äger 49 procent av företaget, har tidigare uttryckt kritik mot massinvandring och politisk korrekthet.