Den första filmen som SVT släpper i sin nya reklamkampanj kallas "Höna av en fjäder". Det är en bisarr kortfilm som handlar om att Putin sprider fake news om att det skulle pågå en "hönsepidemi" i Sverige, något som sedan utnyttjas av Donald Trump – ett annat rött skynke för journalisterna på det svenska public service-bolaget.
"Om ingenting ifrågasätts kan vadsomhelst bli en sanning", meddelar SVT i slutet av filmen.
Budskapet handlar enligt SVT om att visa "behovet av saklig journalistik".
– Med den första filmen ”Höna av en fjäder” vill vi stå upp för all god journalistik i Sverige, oavsett om den görs av public service eller privata aktörer, i en tid när journalistiken behövs som allra mest, säger SVT:s vd Hanna Stjärne i ett pressmeddelande.
Enligt Resumé kallar SVT kampanjen för "Har aldrig varit viktigare".
– Tidigare jobbade Radiotjänst med att förklara rollen för public service, det är ett filter som har försvunnit med den nya finansieringsformen. Det är viktigt att vi proaktivt förklarar varför SVT existerar, säger SVT:s marknadschef Christer Mellstrand till Resumé.
Satsningen får dock kritik, bland annat på diskussionsforumet Flashback där det hela beskrivs som en "propagandaoffensiv" från det skattefinansierade public service-bolagets sida.
"SVT använder skattepengar för att bedriva propaganda för att dom skall få mer skattepengar", skriver exempelvis användaren Enoch.Thulin.