Det var ingen sten eller klippkant på botten som orsakade hålet i Estonia skrov, som nyligen avslöjades i en Dplay-dokumentär.
Det säger Anders Ulfvarson, professor emeritus i marin konstruktionsteknik, till Aftonbladet att man "med säkerhet kan utesluta".
I haverikommissionens rapport står nämligen följande:
”Flera vittnen har berättat att de, när de passerade däck 2 på väg uppåt i trappan, observerade kallt vatten som strömmade nedför skottet och ut på durken. Ett vittne såg vatten spruta ut från springor kring de stängda dörrarna som ledde till bildäck. Han uppskattade vattendjupet på durken till en decimeter.”
– När man lokaliserar hytterna ser man att det är precis där som de nyupptäckta skadorna sitter. Just där. Sambandet med skadan och inströmmandet av vattnet är så starkt att man kan utesluta stenbumlingen på botten, säger Anders Ulfvarson till Aftonbladet.
Vad som i stället hänt, enligt professorn, är att hålet i skrovet, som ligger närmare fören än midskepps, först uppstod. Detta fick sedan skeppet att sjunka nedåt i vattnet och bogvisiret att lossna, eftersom det utsattes för mer tryck än vad det var konstruerat för.
Hålet uppstod alltså först, därefter lossnade bogvisiret. Att ett bogvisir annars lossnar är osannolikt, förklarar professorn. Men vad som orsakat hålet kan han inte säga säkert, bara spekulera kring.