I morse rapporterade P4 Malmöhus att Malmö öppnar högstadieskolor i centrum för att "blanda" elever med olika ursprung.
Men det gör även Nyköpings kommun.
Där har man sedan 2014 byggt en "stor högstadieskola för att blanda elever", som radiokanalen uttrycker det.
Barnen gick tidigare på fyra olika skolor, men går nu på samma.
"Nyköpingsmodellen" har dock inte gått som planerat, eftersom svenska elever och välutbildade föräldrar ofta väljer bort den mångkulturella skolan och söker sig till friskolor, där det går betydligt färre invandrare.
På den uppblandade skolan, Nyköpings högstadium, har 1 av 3 elever invandrarbakgrund, på friskolan Kunskapsskolan är motsvarande siffra 1 av 10.
– Just nu har vi elva procent elever med utländsk bakgrund, men vi skulle vilja ha mera, säger Linda Teske, rektor på Kunskapsskolan, till Sveriges Radio.
Men friskolan jobbar ändå utifrån en vänsterideologisk läroplan. Enligt Teske har skolan bland annat tagit in läromedel där personer med olika bakgrund figurerar, en svensk, en muslim och en person som har ett "könsneutralt pronomen", säger hon.
Enligt P4 Sörmland ingår det i statens läroplan att alla skolor i Sverige har ett så kallat demokratiuppdrag, alltså att de ska jobba med "alla människors lika värde". Och Skolverket säger rent ut att det är "viktigt" att blanda eleverna, uppger radiokanalen.