Våra undersökningar visar att läsarna är beredda att betala mer för tidningen, säger Helin till Medievärlden.
På grund av minskad upplaga har tidningarna svårt att få ekonomin att gå ihop, då internetläsare inte genererar tillnärmelsevis så mycket pengar som en papperstidningsläsare.
Detta är den andra prishöjningen på kort tid. I juli höjdes priset på Aftonbladet från 12 till 13 kronor och då motiverade Jan Helin det med att "vi höjer priset på tidningen för att vi tycker att den är så bra".
Antalet sålda Aftonbladet per dag är bara 184 500 stycken, enligt egna uppgifter, vilket är mindre än hälften av siffrorna från 2004, då upplagan var på 450 000 tidningar.
Expressens upplaga var under 2012 på 228 000 exemplar och tidningen väljer att inte presentera aktuella siffror sedan en tid eftersom de tycker att antalet sålda tidningar är ett "otidsenligt" mått på hur många läsare tidningen har.
Istället vill man redovisa "räckvidd", i vilket fall man utgår från att fyra personer läser varje såld tidning.
Läs också:
Rekordlågt förtroende för Aftonbladet och Expressen