Efter Rysslands invasion av Ukraina i början av 2022 införde EU successivt sanktioner mot rysk oljeimport. Vissa medlemsländer, som var beroende av rysk olja, fick undantag i förening med ett krav att söka alternativa importvägar.
I slutet av juni införde emellertid Ukraina egna sanktioner mot det ryska företaget Lukoils oljetransporter till Ungern och Slovakien. Oroliga för energibrist, bad de två länderna om hjälp från EU-kommissionen och efterfrågade ett så kallat brådskande samråd med kommissionen.
Enligt EU-kommissionens talesperson Adalbert Jahnz finns det emellertid ingen omedelbar risk för försörjningstryggheten och brådskande samråd bedöms därför inte nödvändiga. Han påpekar att råoljan från Lukoil har ersatts av andra leverantörer och att Janaf-oljeledningen via Kroatien är ett möjligt alternativ, skriver Europaportalen.
EU-kommissionen har bett Ungern och Slovakien att bevisa att deras oljeleveranser verkligen har stoppats.
Slovakiens premiärminister Robert Fico hotade att stoppa dieselexporten till Ukraina, något Ukraina kallar för "utpressning".
Ungerns utrikesminister Péter Szijjártó kritiserade å sin sida EU-kommissionens beslut och kallade det "skandal". Han påpekade att det ytterst är EU och inte Ukraina som ligger bakom sanktionerna mot Lukoil och anklagade Kroatien för att vara ett "opålitligt transitland".