Åklagaren vill inte berätta om ett ytfartyg eller en ubåt har använts för att placera ut sprängladdningarna, men Hans Liwång, docent i försvarssystem vid Försvarshögskolan, säger att fynden hittills tyder på att ett ytfartyg har använts.
– Det är ingen liten precisionsladdning utan det är snarare en större laddning som man ställt på botten bredvid gasröret, säger han till Expressen.
Att en ubåt med dykare lyckats placera ut laddningen säger han är "mindre sannolikt".
Att fartyg sänker ner något i vattnet väcker ingen uppmärksamhet då sådant sker hela tiden. Det är också möjligt att stänga av sin AIS-transponder för att närvaron inte ska synas i efterhand. Även sådant sker hela tiden och väcker inte nödvändigtvis militärens uppmärksamhet, enligt Liwång.
Gasläckan har inträffat i svensk ekonomisk zon men i internationellt vatten. Det innebär att den svenska Försvarsmakten inte får avvisa fartyg som befinner sig i området och att övervakningen sannolikt är mindre än på Sveriges territorialvatten.
Det är sedan tidigare känt att två av Försvarsmaktens fartyg rörde sig i området – med avstängda transpondrar – dagarna innan explosionen. Enligt myndigheten sysslade man med "spaning", men övriga detaljer vill man av någon anledning hålla hemliga trots att explosionen redan inträffat.